Gratulerer med dagen eller god helg

IMG_7254

Når bryllup’s klokker ringer.

Det er en ting som skiller bryllup fra enhver annen fest. Vielsen. Jeg blir ofte konsultere om blomster til anledningen.

Blomster drar festen opp, forsterker inntrykket av brudeparet, vielsen og festen og de er synlig for alle !! Det er dette som er med på å gi hele bryllupet en «rød tråd » uansett borgerlig eller kirke vielse.

Blomster i seg selv er et godt tema og ofte den beste dra hjelpen for festfølelsen.
Jeg kan med hånd på hjertet si at jeg kjenner de fleste varianter, mann – kvinne, kvinne – kvinne, mann-mann, alle etniske varianter mm

IMG_6528

IMG_7288

Alt fra rene vennefesten til den store familie begivenheten til det intime selskap for kun en håndfull.
Ulike situasjoner krever ulike løsninger.
Det er forskjell på en vielse på stranden med påfølgende grill fest Contra et av det helt formelle med kirkevielsen og fest i byens beste selskapslokale.
Og tusen varianter til.
Det jeg tar utgangspunkt i er rett og slett brudeparet og vertskapets ønsker, med utgangspunkt i et budsjett.
Blomstene legges på samme skala som valg av meny, vin, lokale, klesklode eller forhold som gjør at samspillet munner ut i en helhet.

Det er lett å tilpasse dekor til det festen skal speile. Budsjettet er ofte litt svevende. Mitt inntrykk er at det finnes et budsjett over mat og drikke, ett for klær og hår, og et for ditt og et for datt.

Som tommelfingerregel regel regn 10 % av det totale budsjett til blomster.
Blomstene er synlige. Det du får, skal synes.
Brudebuketten skal være prikken over I’en tilpasses brudens kjole og er ment som brudgommens gave til bruden, tradisjonelt sett.
Bruden vil helst styre dette alene, eller..? Noe imellom er bra.

IMG_6706Dette løses med hjelp av blomsterhandler og brudgom (med litt hjelp av bruden) Litt overraskelse bør bruden tåle. Blomsterhandleren passer på at dette går bra.

Bord dekor og dekor av lokale er en annen skål.
Det hjelper ofte å ta med mødrene ved bestilling. De kan mye om selskap og tar ofte regninga. I seg selv er det alltid hyggelig å for foreldre å være inkludert, også i forberedelser. De er jo en del av vertskapet og bør ha litt å si, med mindre de er invitert på lik linje med andre gjester.

Det sier seg selv at det er forskjell på blomster til bord for 20 personer eller 100 og det finnes en gratis variant i sommer halv året.
Markblomster er gratis og flott er det også!! ..og en enda større jobb. Velger du dette plukkes blomstene to kvelder før, og settes sammen dagen før.

IMG_7276Få hjelp, for dette er krevende øvelse og bør se levende ut, frodig og vakkert. Nedslanka utgave av samme er gørr! Når du går til blomsterhandleren får du det du ønsker deg innen for de rammer dere er enig om.

Er det kirkevielsen så kan dekoren deles vedrørende utgifter hvis det er flere vielser samme dag.Da er det naturlig at siste par ut får med pynten videre. Gjenbruk er selvfølgelig.

Tar du utgiftene selv er dekoren din og taes enkelt med til festen.

Blomsterhandleren instruerer lett dersom de skal frakte det videre, eller at det stilles mannskap fra leverandøren.
Dette er et stort tema og jeg kommer med tips, råd, ideer i flere omganger .

Nyt våren en så lenge.

Vi er der for deg.
Mvh Finn